۱۰ نکته شستشوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی و راهنمای برچسب لباس

اگر لباس‌های هنگام شستشو در ماشین لباسشویی رنگ پس می‌دهند و رنگ دیگر لباس‌ها را عوض می‌کنند این مطلب را بخوایند.

 

اگر جزء افرادی هستید که به برچسب لباس‌ها توجه نمی‌کنید و همه لباس‌هایی که باید شسته شوند را داخل ماشین لباسشویی انداخته و پودر ماشین لباسشویی را می‌ریزید و ماشین لباسشویی را روشن می‌کنید و فکر می‌کنید که کارتان درست است، در‌واقع لباس‌ها را عذاب می‌دهید. اکثر لباس‌های رنگی، رنگ پس می‌دهد و بعضی از لباس‌ها چه سفید و چه رنگی تغییر رنگ می‌دهند.

با اینکه ممکن است این اتفاق همیشه نیافتد ولی می‌توانید با نکات ساده شستن لباس‌ها که در زیر توضیح می‌دهیم از لباس‌هایتان مراقبت کنید.

نکته ۱: برچسب شستشوی لباس‌ها

برچسب لباس‌ها را نگاه کنید. این برچسب‌ها برای قشنگی نیستند. این برچسب به شما می‌گویند که لباس چطور باید شسته، خشک و اتو شود تا عمر بیشتری داشته و از رنگ و رو نروند. دستورالعمل‌ها را بخوانید و رعایت کنید.

معنی علایم برچسب لباس

نکته ۲: شستشوی انواع لباس

اگر شما مجبور هستید که همه لباس‌هایتان را با در یک نوبت بشوید مثلاً تعدادشان کم است یا وقت کافی ندارید، برای شستشو از آب سرد استفاده کنید. آب گرم الیاف بافت پارچه‌ها را در هم شکسته و لباس‌ها را کم‌رنگ می‌کند در حالی که آب سرد از رنگ پس دادن جلوگیری می‌کند. برای نتیجه‌ی بهتر، از پودر لباسشویی که برای شستو در آب سرد طراحی شده استفاده کنید.

نکته ۳: لباس‌های رنگی

لباس‌های رنگ روشن را از تیره‌ها جدا کنید. لباس‌های تیره، بدون توجه به اینکه چطور شسته می‌شوند، مقداری رنگ پس می‌دهند. به عنوان مثال، رنگ تیره، شلوار نارنجی روشن را به حالت بور و کم‌رنگ تبدیل می‌کند. بنابراین، همیشه، تیره‌ها با هم، رنگ روشن‌ها با هم و لباس‌های سفید را با هم بشویید.

شستن لباس های رنگی

نکته ۴: تنظیمات برنامه ماشین لباسشویی

از تنظیمات درست ماشین لباسشویی استفاده کنید. اگر لباس‌هایتان خیلی کثیف نیستند لازم نیست که از گزینه شستشوی سنگین استفاده کنید تا لباس‌ها تمیز شوند. در این حالت فقط فشار بیشتری به لباس‌ها وارد شده و زودتر رنگ و روی‌شان می‌رود.

تنظیمات لباسشویی

 

نکته ۵: خشک کردن لباس‌ها

تا می‌توانید کمتر از خشک‌کن استفاده کنید. چرخش‌های ماشین خشک‌کن باعث نرم شدن بافت بیرونی لباس‌ها می‌شود و لباس‌ها زودتر رنگ‌شان را از دست می‌دهند.

نکته ۶: اجتناب از شستشوی زیاد

از شستشوی همیشگی اجتناب کنید. شستشوی بیشتر برابر با کهنه شدن بیشتر است. اگر لباسی‌ را فقط برای چند ساعت می‌پوشید، داخل ماشین لباسشویی نیاندازید. فقط روی چوب لباسی گذاشته و اجازه دهید در معرض هوا باشند. اصلاً هیچ وقت نشویید. مثلاً لباس‌های جین نباید با ماشین لباسشویی شسته شوند و فقط با یک اسفنج لکه‌ها را تمیز کنید.

نکته ۷: برعکس کردن کردن داخل و خارج لباس‌ها

لباس‌ها را برعکس کنید یعنی داخل لباس به بیرون باشد. این کار از الیاف بیرونی در حین شستشو حفاظت می‌کند. الیاف داخلی ساییده می‌شوند و از آنجایی که کسی داخل لباس را نمی‌بیند، مهم نیست.

نکته ۸: اسفاده از نرم‌کننده

از نرم‌کننده‌ی لباس استفاده کنید. نرم‌کننده مانند یک میدان نیروی جادویی است و الیاف بافت لباس را حین شسشتو لیز و لغزنده می‌کند، بنابراین ساییدگی کم می‌شوند.

نرم کننده لباس

نکته ۹: استفاده از سرکه به عنوان نرم کننده

نصف فنجان (۱۰۰ سی‌سی) سرکه در هر بار شستشو اضافه کنید. سرکه به عنوان نرم‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند. البته در مراحل آبکشی بوی آن گرفته می‌شود.

نکته ۱۰: استفاده از نمک خوراکی

هر بار که مواد شوینده را اضافه می‌کنید، برای لباس‌های تازه نصف فنجان نمک هم بریزید که نمک باعث تثبیت رنگ شده و جلوی کمرنگ و بور شدن را می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *